h

Kamervragen over OV automaat

3 juni 2025

Kamervragen over OV automaat

Foto: Texelse Courant

Schriftelijke vragen Bart Van Kent (SP) aan de staatssecretaris Openbaar Vervoer en Milieu over de NS-ticketautomaat op de veerhaven van ’t Horntje want na twintig jaar besluit de Nederlandse Spoorwegen (NS) de ticketautomaat op de veerhaven van ’t Horntje te verwijderen.

De automaat is al een aantal weken kapot, en de NS ziet geen reden om de machine te vervangen of repareren. De vervoersmaatschappij wijst naar de automaten op station Den Helder voor reizigers die een kaart willen kopen of hun OV-chipkaart op willen laden. Maar reizigers met de veerboot hebben weinig overstaptijd, en kunnen daardoor niet gebruik maken van die automaten als ze de eerstvolgende trein willen nemen. Daarom pleiten de Texelse SP-afdeling en de Tweede Kamerfractie van de SP voor behoud van de ticketautomaat op ’t Horntje.

Texelse SP’er Maarten Dijksen ziet de gevolgen van het weghalen van de automaat al voor zich. ‘Reizigers vanuit Texel die overstappen naar de trein hebben maar 14 minuten de tijd om de eerstvolgende trein te halen. Dan heb je niet genoeg tijd om eerst op het station een kaartje te kopen of je OV-chipkaart op te laden. Ook wonen veel ouderen op Texel, die niet altijd de digitale vaardigheden hebben om online treinkaarten te kopen.’

Ook Bart van Kent, Tweede Kamerlid van de SP, maakt zich zorgen om de ontwikkelingen. ‘Ons openbaar vervoer is van groot belang voor veel mensen die op Texel wonen, en hoort zo toegankelijk mogelijk te zijn. Dit kabinet zegt vaak op te komen voor regionaal vervoer, dat moeten ze nu bewijzen. Daarom vragen wij aan staatssecretaris Chris Jansen van openbaar vervoer of hij het gesprek met de NS wil aangaan voor behoud van de ticketautomaat.’

De gestelde vragen:

  1. Bent u bekend met de recente berichtgeving dat de NS de ticketautomaat op veerhaven ’t Horntje wil verwijderen1, 2? Wat is uw reactie hierop?
  1. Deelt u de mening van de SP dat het openbaar vervoer zo toegankelijk mogelijk moet zijn, en dat de mogelijkheid om een treinkaartje op een fysieke locatie te kopen in plaats van online daaronder valt?
  1. Bent u ervan bewust dat Texel een vergrijsde bevolking heeft vergeleken met de rest van Nederland, en dat ouderen niet altijd de digitale vaardigheden hebben om online treinkaarten te kopen?
  1. Bent u ervan op de hoogte dat reizigers vanuit Texel naar Den Helder maar 14 minuten de tijd hebben om over te stappen van de veerboot naar de trein? Ziet u, net als de SP, daarom de noodzaak om de ticketautomaat op Texel te behouden, zodat reizigers van tevoren een kaartje kunnen kopen of hun OV-chipkaart kunnen opladen?
  1. Bent u bereid met NS in gesprek te gaan over behoud van de ticketautomaat op de veerhaven? Zo ja, wanneer gaat u dat gesprek aan?

Reactie toevoegen

U bent hier